Ziua mondială a radioului
13.02.2022

Azi, 13 februarie, radiourile din întreaga lume sărbătoresc Ziua Mondială a Radioului. 

În această zi aniversară este evidenţiată importanţa radioului din punct de vedere mediatic, acesta fiind şi în prezent cel mai accesibil mijloc de informare, potrivit statisticilor.

Această zi a fost proclamată la 3 noiembrie 2011, de către cea de-a 36-a Conferinţă generală a UNESCO, ratificată de Adunarea Generală a UNESCO din decembrie 2012.

Totodată, această zi marchează prima emisie a postului de radio al Națiunilor Unite, în anul 1946, cu 76 de ani în urmă.

Prima idee privind o Zi Mondială a Radioului a fost formulată în ianuarie 2008, de preşedintele Academiei Spaniole de Radio, Jorge Álvarez, printr-o scrisoare remisă directorului general al UNESCO, Koichirō Matsuura.

În 2022, deviza aceste zile este „Radio şi încredere”, în legătură cu faptul că radioul continuă să reprezinte unul dintre cele mai de încredere şi accesibile instrumente media din întreaga lume, conform majorităţii studiilor internaţionale.

Această ediție a World Radio Day este împărțită în trei subteme principale:

– Încredere în jurnalismul radio: Produceți conținut independent și de înaltă calitate. Respectarea standardelor de bază ale jurnalismului etic a devenit o provocare în era digitală actuală. Cu toate acestea, pentru a păstra sau a spori încrederea ascultătorilor, jurnalismul trebuie să se bazeze în continuare pe informații verificabile care sunt împărtășite în interesul public, îi trag la răspundere pe cei puternici și ajută societatea să construiască un viitor mai bun pentru toți.

– Încredere și accesibilitate: Ai grijă de publicul tău. A ajunge la un grup de audiență selectat implică deservirea nevoilor informaționale ale tuturor ascultătorilor și a fi un catalizator pentru integrare și participare socială.

– Încrederea și viabilitatea posturilor de radio: Cum poate supraviețui radioul când criza financiară lovește piața media? Această subtemă leagă supraviețuirea economică a posturilor de radio de capacitatea lor de a atrage și reține o bază suficient de mare de ascultători loiali pentru a fi sustenabile sau pentru a integra interacțiunea ascultătorului în modelele lor de afaceri.