Drumul expres Arad-Oradea este un proiect de importanță strategică între România și Ungaria, urmând ca în anul 2030 să se racordeze la viitoarea autostradă Bekescsaba-Budapesta. Declarația a fost făcută astăzi, la Oradea, de ministrul Afacerilor Externe al Ungariei, Szijjarto Peter, într-un eveniment la care a participat și Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean Arad, respectiv ministrul Dezvoltării din România, Cseke Attila. Este vorba despre conferința de lansare a programului Interreg România-Ungaria, program de finanțare europeană a proiectelor transfrontaliere.
Aradul
a mai fost reprezentat de Gabriela Chiricheu, director executiv al
Direcției Programe de Dezvoltare și dr. Andrei Ando, director
executiv al Direcției Comunicare, Strategii și Administrație
Publică, de la Consiliul Județean.
În
cadrul evenimentului de astăzi, președintele Iustin Cionca a
prezentat pe larg proiectul județului Arad pe ciclul de finanțare
precedent – modernizarea drumurilor transfrontaliere în județul
Arad, un proiect care a fost mai mult decât o inițiativă de
construire de drumuri, a fost și un proiect de coeziune socială
între vestul României și estul Ungariei.
Proiectul
de modernizare a drumurilor transfrontaliere județene din Arad,
derulat de Consiliul Județean Arad, este considerat un exemplu de
bune practici la nivelul Confederației Europene a Autorităților
Locale. Detaliile proiectului au fost publicate pe pagina de internet
a Confederației, considerându-se că este vorba de mult mai mult
decât un proiect de infrastructură – este un exercițiu de
coeziune socială pe granița româno-maghiară.
Vă
reamintim, Consiliul Județean Arad a câștigat întregul buget
destinat pentru opt județe pentru modernizarea de drumuri prin
Programul de Cooperare Transfrontalieră Interreg VA România-Ungaria:
Curtici-Macea-Sânmartin, Sânmartin-Socodor și Socodor-Nădab. De
asemenea, tot din fonduri europene, Consiliul Județean Arad a
realizat alte drumuri în proximitatea frontierei: Nădlac-Peregu
Mare, Pecica-Turnu și Dorobanți-Macea. În cadrul proiectului,
primăria orașului Curtici a construit centura de ocolire a orașului
Curtici.
Pe
această rută, la Grăniceri și Variaș funcționează două puncte
temporare de trecere a frontierei.
„Valoarea
proiectului s-a ridicat la 13,8 milioane de euro și a fost primul de
acest fel din România. Ne-am propus această investiție ca urmare a
dialogului pe care Consiliul Județean Arad îl are cu mediul de
afaceri. Am înțeles nevoia companiilor arădene pentru atragerea
forței de muncă, în condițiile în care șomajul în județ este
de sub 1%, iar orașele Sebiș, Sântana și Chișineu Criș
raportează șomaj zero. Pentru angajatorii din județul Arad este
necesară accesarea unor rezervoare noi de resurse umane, iar cea mai
la îndemână este piața forței de muncă din Ungaria. Avem astăzi
peste o mie de cetățeni maghiari care fac naveta zilnic la
companiile din zonele industriale arădene. Dar necesarul și
potențialul sunt mult mai mari! Am pregătit aderarea României la
Spațiul Schengen prin proiectul nostru transfrontalier în domeniul
infrastructurii rutiere, pornind de la ideea conceptualizării
granițelor, deci a faptului că libera circulație peste frontieră
va fi la îndemâna oricui, neîngrădit. Chiar dacă obiectivul
Schengen nu este îndeplinit, odată cu modernizarea rețelei de
drumuri transfrontaliere, care leagă vămile Nădlac, Turnu și
Vărșand printr-o rețea rutieră înnoită, Consiliul Județean
Arad facilitează mobilitatea forței de muncă dinspre estul
Ungariei, regiunea cea mai puțin dezvoltată a țării vecine, spre
vestul României, cu o dezvoltare accelerată. Asta înseamnă
crearea unui mecanism de creștere a calității vieții pe cele două
părți ale graniței, pe de o parte prin accesul la locuri de muncă
a cetățenilor maghiari, pe de altă parte prin accesul la forța de
muncă a angajatorilor arădeni.
Nu
în ultimul rând, proiectul strategic de cooperare al județului
Arad cu județul Bekes contribuie și la creșterea siguranței în
trafic, prin crearea unui rute ocolitoare de bună calitate, care
dublează DN 7 Arad-Nădlac și DN 79 Arad-Oradea, unele dintre cele
mai tranzitate tronsoane de drum din vestul României. Asta înseamnă
mai puțin timp petrecut în trafic, condiții mai sigure de
călătorie și o soluție eco-friendly, prin reducerea timpilor și
a distanței de deplasare”, a declarat președintele Iustin Cionca.
În
cadrul evenimentului de astăzi, de la Oradea, a fost lansat noul
program Interreg România-Ungaria. Consiliul Județean Arad și-a
propus să modernizeze întregul bloc operator al Spitalului Clinic
Județean de Urgență Arad prin acest proiect, în următorii ani.
La
evenimentul găzduit de primarul municipiului Oradea, la Palatul
Baroc, au mai fost prezenți reprezentanții Ministerului Dezvoltării
din România, Dan Bălănescu, șeful programului Interreg
România-Ungaria, președintele Consiliului Județean Satu Mare,
directorii Breco Oradea (Livia Banu) și Digi Regio Bruxelles
(Slawomir Tokarski), directorul ADR Vest, Sorin Maxim, funcționari
publici din vestul țării, ambasadorul Ungariei la București,
ambasadorul României în Ungaria.