Se modernizează blocul operator de la Spitalul Județean
09.05.2023

Drumul expres Arad-Oradea este un proiect de importanță strategică între România și Ungaria, urmând ca în anul 2030 să se racordeze la viitoarea autostradă Bekescsaba-Budapesta. Declarația a fost făcută astăzi, la Oradea, de ministrul Afacerilor Externe al Ungariei, Szijjarto Peter, într-un eveniment la care a participat și Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean Arad, respectiv ministrul Dezvoltării din România, Cseke Attila. Este vorba despre conferința de lansare a programului Interreg România-Ungaria, program de finanțare europeană a proiectelor transfrontaliere.

Aradul a mai fost reprezentat de Gabriela Chiricheu, director executiv al Direcției Programe de Dezvoltare și dr. Andrei Ando, director executiv al Direcției Comunicare, Strategii și Administrație Publică, de la Consiliul Județean.

În cadrul evenimentului de astăzi, președintele Iustin Cionca a prezentat pe larg proiectul județului Arad pe ciclul de finanțare precedent – modernizarea drumurilor transfrontaliere în județul Arad, un proiect care a fost mai mult decât o inițiativă de construire de drumuri, a fost și un proiect de coeziune socială între vestul României și estul Ungariei.

Proiectul de modernizare a drumurilor transfrontaliere județene din Arad, derulat de Consiliul Județean Arad, este considerat un exemplu de bune practici la nivelul Confederației Europene a Autorităților Locale. Detaliile proiectului au fost publicate pe pagina de internet a Confederației, considerându-se că este vorba de mult mai mult decât un proiect de infrastructură – este un exercițiu de coeziune socială pe granița româno-maghiară.

Vă reamintim, Consiliul Județean Arad a câștigat întregul buget destinat pentru opt județe pentru modernizarea de drumuri prin Programul de Cooperare Transfrontalieră Interreg VA România-Ungaria: Curtici-Macea-Sânmartin, Sânmartin-Socodor și Socodor-Nădab. De asemenea, tot din fonduri europene, Consiliul Județean Arad a realizat alte drumuri în proximitatea frontierei: Nădlac-Peregu Mare, Pecica-Turnu și Dorobanți-Macea. În cadrul proiectului, primăria orașului Curtici a construit centura de ocolire a orașului Curtici.

Pe această rută, la Grăniceri și Variaș funcționează două puncte temporare de trecere a frontierei.

„Valoarea proiectului s-a ridicat la 13,8 milioane de euro și a fost primul de acest fel din România. Ne-am propus această investiție ca urmare a dialogului pe care Consiliul Județean Arad îl are cu mediul de afaceri. Am înțeles nevoia companiilor arădene pentru atragerea forței de muncă, în condițiile în care șomajul în județ este de sub 1%, iar orașele Sebiș, Sântana și Chișineu Criș raportează șomaj zero. Pentru angajatorii din județul Arad este necesară accesarea unor rezervoare noi de resurse umane, iar cea mai la îndemână este piața forței de muncă din Ungaria. Avem astăzi peste o mie de cetățeni maghiari care fac naveta zilnic la companiile din zonele industriale arădene. Dar necesarul și potențialul sunt mult mai mari! Am pregătit aderarea României la Spațiul Schengen prin proiectul nostru transfrontalier în domeniul infrastructurii rutiere, pornind de la ideea conceptualizării granițelor, deci a faptului că libera circulație peste frontieră va fi la îndemâna oricui, neîngrădit. Chiar dacă obiectivul Schengen nu este îndeplinit, odată cu modernizarea rețelei de drumuri transfrontaliere, care leagă vămile Nădlac, Turnu și Vărșand printr-o rețea rutieră înnoită, Consiliul Județean Arad facilitează mobilitatea forței de muncă dinspre estul Ungariei, regiunea cea mai puțin dezvoltată a țării vecine, spre vestul României, cu o dezvoltare accelerată. Asta înseamnă crearea unui mecanism de creștere a calității vieții pe cele două părți ale graniței, pe de o parte prin accesul la locuri de muncă a cetățenilor maghiari, pe de altă parte prin accesul la forța de muncă a angajatorilor arădeni.

Nu în ultimul rând, proiectul strategic de cooperare al județului Arad cu județul Bekes contribuie și la creșterea siguranței în trafic, prin crearea unui rute ocolitoare de bună calitate, care dublează DN 7 Arad-Nădlac și DN 79 Arad-Oradea, unele dintre cele mai tranzitate tronsoane de drum din vestul României. Asta înseamnă mai puțin timp petrecut în trafic, condiții mai sigure de călătorie și o soluție eco-friendly, prin reducerea timpilor și a distanței de deplasare”, a declarat președintele Iustin Cionca.

În cadrul evenimentului de astăzi, de la Oradea, a fost lansat noul program Interreg România-Ungaria. Consiliul Județean Arad și-a propus să modernizeze întregul bloc operator al Spitalului Clinic Județean de Urgență Arad prin acest proiect, în următorii ani.

La evenimentul găzduit de primarul municipiului Oradea, la Palatul Baroc, au mai fost prezenți reprezentanții Ministerului Dezvoltării din România, Dan Bălănescu, șeful programului Interreg România-Ungaria, președintele Consiliului Județean Satu Mare, directorii Breco Oradea (Livia Banu) și Digi Regio Bruxelles (Slawomir Tokarski), directorul ADR Vest, Sorin Maxim, funcționari publici din vestul țării, ambasadorul Ungariei la București, ambasadorul României în Ungaria.