Consiliul
Județean Arad a demonstrat că poate schimba, cu fonduri europene, starea
drumurilor județene!
Niciodată
în ultimii 60 de ani nu s-au realizat lucrări atât de ample pe drumurile
județene, ca în mandatul președintelui PNL al Consiliului Județean Arad, Iustin
Cionca, între anii 2016-2020! Peste 725 de milioane de lei au fost investiți în
modernizarea a 444 km drumuri județene, din care 400 de milioane de lei din
fonduri europene!
Consiliul
Județean Arad are în lucru 13 șantiere majore pe drumurile județene. Cele mai
mari sunt pe traseul dintre Arad și Moneasa, pe două rute:
Arad-Șiria-Pâncota
și Bârsa-Sebiș-Moneasa; respectiv Pâncota-Târnova-Buteni și de acolo, prin
Sebiș, se face joncțiunea cu drumul spre Moneasa. Sunt în lucru, la această
oră, 200,95 km de drumuri județene. Pe unele dintre șantiere se fac ultimele
finisaje înaintea recepționării lucrării.
De la 300
promiși, la 450 realizați!
Conducerea
Consiliului Județean Arad a anunțat, în anul 2016, că va moderniza 300 km de
drumuri județene. La vremea respectivă proiectul a fost catalogat drept
„fantezist” și „populist” de adversarii politici și administrativi ai echipei
de la Consiliul Județean. Iată, însă, că la finalul anului 2020 s-a ajuns la
450 km de drumuri județene modernizate și reabilitate! Această performanță
administrativă a fost posibilă datorită unui cumul de factori:
-Consiliul
Județean Arad are o strategie coerentă pentru modernizarea infrastructurii
județului. Ca urmare a acestei strategii, până în anul 2025 se va moderniza cel
puțin jumătate din rețeaua de drumuri județene și va fi în execuție drumul
expres Arad-Oradea;
-Consiliul
Județean Arad este unul dintre cele mai eficiente consilii județene din
România, la atragerea fondurilor europene. Din cele 725 milioane de lei investite
pentru infrastructura rutieră arădeană, 400 de milioane de lei sunt fonduri
europene;
-Consiliul
Județean Arad are o echipă de specialiști care implementează proiectele
câștigate, și din punct de vedere tehnic și logistic.
Astfel,
chiar începând cu toamna anului 2016, toate cele cinci direcții ale Consiliului
Județean au colaborat pentru realizarea acestor proiecte – Direcția Tehnică și
de Investiții, Direcția Programe de Dezvoltare, Arhitectul Șef, Direcția de
Strategii, Administrație Publică și Comunicare, Direcția Economică;
-Consiliul
Județean Arad a îndrăznit ceea ce alte consilii județene nu au avut curajul să
facă: să pună la lucru funcționarii, să îi scoată din birouri și să îi trimită
pe teren, să pună presiune pe toate direcțiile de specialitate pentru
implementarea administrativă a proiectelor generate de politicienii care au
candidat la conducerea Consiliului Județean cu un program ambițios. La nivelul
Direcției Tehnice s-a format o echipă de control de 15 persoane, completată de
Corpul de Control al Președintelui Consiliului Județean Arad, care au realizat
zilnic verificări pe șantierele în lucru.
Aceste
elemente sunt integrate în viziunea și modul de lucru al conducerii Consiliului
Județean Arad, în domeniul infrastructurii rutiere județene. Această viziune a
fost premiată în decembrie 2019, la Cluj-Napoca, la Gala Administrației din
România, proiectul arădean de modernizare de drumuri fiind considerat cel mai
amplu din România.
Despre
piedici și greutăți
Birocrația
a fost principalul factor de întârziere a lucrărilor pe drumurile județene. Din
cauza procedurilor greoaie de la București și a funcționarilor care au lăsat
dosarele în așteptare, unele lucrări au început cu peste 1000 de zile de la
depunerea documentației (Pâncota-Târnova-Buteni) sau chiar cu peste 1300 de
zile (Arad-Horia-Șiria).
Acest lucru
a provocat nemulțumirea arădenilor. Un alt factor care a întârziat foarte mult
aceste lucrări îl
reprezintă problemele legislative. Legea dă posibilitatea oricărei firme care participă
la o licitație să conteste și astfel să blocheze orice licitație, fie că este
vorba de atribuirea studiilor de fezabilitate, a documentației tehnice de
proiectare sau a executării lucrării. Concret, după atribuirea lucrării sau a
serviciului, ofertantul pierzător poate depune contestație în termen de 10 zile
(respectiv 6 zile pentru procedurile simplificate). Contestația este judecată de
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, în termen de 10 zile, cu posibilitatea
prelungirii cu încă 10 (prelungire care nu este adusă la cunoștința autorității
contractante, în cazul nostru Consiliul Județean Arad). După decizia Consiliului,
există un nou termen de 10 zile lucrătoare, în care aceasta poate fi contestată
la Curtea de Apel Timișoara. Termenul de judecare a dosarului la Curtea de Apel
este de 45 de zile. Dacă se constată că petentul care a contestat licitația nu
a avut dreptate, atunci rămân în vigoare deciziile date de Consiliul Județean
Arad. Dacă se constată că a avut dreptate, se reiau procedurile de licitație și
există posibilitatea ca noua licitație să fie iar contestată.
O soluție –
covoarele asfaltice
Administrația
PNL a realizat covoare asfaltice în aprox. 40 de localități din județul Arad! Pe
lângă marile drumuri județene intrate în modernizare, conducerea Consiliului
Județean Arad a găsit soluția pentru repararea rapidă și eficientă a unor
drumuri județene cu trafic nu foarte intens, unele dintre ele nereparate de
zeci de ani! Începând cu anul 2018, au intrat în lucru aprox. 120 km de drumuri
județene pe care s-au realizat COVOARE ASFALTICE, în aprox. 40 de localități
din județ! Covoarele asfaltice leagă între ele sate și comune, dar se
realizează și în interiorul comunelor, acolo unde acestea sunt traversate de tronsoane
de drum județean. „Am procedat astfel pentru că este soluția cea mai bună să ajungem
cu asfalt nou și în localitățile mici, aflate la mare distanță de municipiu sau
de drumurile naționale, de autostradă și drumurile europene. Am considerat că
și acești arădeni merită să circule pe drumuri bune, iar în următorii patru ani
vom continua să realizăm covoare asfaltice și între alte localități din județ.
Lucrările au garanție de trei ani, iar dacă vor exista probleme în acești trei
ani, ele vor fi remediate din banii constructorului”, a declarat președintele
Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca.
Ce urmează?
Iustin
Cionca, președintele Consiliului Județean Arad, a prezentat deja marile
proiecte de infrastructură care vor fi pe agenda publică în următorii patru
ani. În total, se va ajunge la 691,6 km!
1.Drumul
expres Arad-Oradea, pe o lungime de 134 km, cu o valoarea estimată la 1 miliard
de euro;
2.Ultima
porțiune din Centura Aradului, cu pod nou peste Mureș (la Fîntînele) și pasaj
peste calea ferată (la Vladimirescu), în valoare estimată la 48,3 milioane
euro;
3.
Modernizarea rețelei rutiere în zona de nord a județului Arad
(Mișca-Apateu-Berechiu) - valoare estimată la 45 de milioane de euro;
4.Finalizarea
rețelei de drumuri transfrontaliere, cu o porțiune de centură pentru orașul Chișineu
Criș și cu centură ocolitoare pentru orașul Curtici, în valoare estimată de
13,8 milioane euro;
5. Varianta
ocolitoare a municipiul Arad Nord-Est (Zimand Cuz - Horia - Vladimirescu), cu
valoarea estimată la 20 de milioane euro;
6.
Modernizarea DJ 708A Bârzava (DN 7) - Nadăș – Tauț, valoare estimată la 20
milioane euro;
7. Centura
ocolitoare a Orașului Lipova – legătura DN 7 –A1 - valoare estimată la 45
milioane euro.
„Câte putem
face dacă suntem lăsați să muncim...”
Președintele
Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, susține că investițiile în drumuri
înseamnă dezvoltare.
Pe de o
parte, firmele locale sunt plătite cu fonduri europene, iar o parte din
câștigul lor se întoarce în bugetul Aradului sub formă de impozite și taxe, din
care se pot finanța noi lucrări.
Pe de altă
parte, investitorii caută să se stabilească în localități care sunt conectate
la municipiu și la graniță cu drumuri cât mai bune. În al treilea rând, trebuie
să avem în vedere siguranța circulației pe drumurile județene.
„Împreună
cu colegul meu, Sergiu Bîlcea, la vremea respectivă vicepreședinte al
Consiliului Județean Arad, am început aceste investiții. Am pornit de la o
dorință, am realizat o strategie și am constatat că putem face mai mult decât
ne-am propus. Sper ca Sergiu să ajungă în Parlamentul României și să susțină de
la București pe mai departe proiectele Aradului, pentru că avem nevoie de
parlamentari pricepuți, de oameni de acțiune care să colaboreze de la București
cu administrațiile locale, să cunoască problemele din teritoriu și să pună
umărul la rezolvarea lor. În următorii patru ani aștept schimbarea Legii
Achizițiilor Publice, care ne-a blocat și ne-a pus bețe în roate, așa cum
aștept ca fiecare lege care se va elabora să fie în ajutorul administrațiilor
locale, și nu împotriva lor. Noi am avut performanțe și în condiții ostile, vă
dați seama câte putem face dacă suntem lăsați să muncim” – a declarat Iustin
Cionca, președintele Consiliului Județean Arad.