Proiectul de lege pentru modificarea Legii 95/2006 recent votat în Camera Deputaților va duce la rezolvarea unei vechi probleme apăsătoare: deșeurile medicamentoase provenite de la populație.
Demersurile ce țin de proiectul înaintat în Parlament au fost coordonate de către membri ai asociației noastre, ASOCIAȚIA FARMACIILOR TRADIȚIONALE ȘI A PRACTICIENILOR, singura asociație formată 100% din farmaciști practicieni din toate domeniile, care a recunoscut nevoia urgentă de reglementări clare în această problemă și a acționat în consecință.
Prin acest proiect legislativ se creează un sistem mai sigur și mai responsabil de eliminare a deșeurilor medicamentoase generate de populație.Acest proiect legislativ va avea un impact pozitiv asupra sănătății publice, va promova sustenabilitatea mediului și va spori calitatea generală a serviciilor de sănătate în România. Eliminarea corectă a deșeurilor medicamentoase este de mare importanță pentru sănătatea și siguranța atât a populației, cât și a mediului.Dorim să facem și niște precizări tehnice pentru a lămuri confuzia ce a existat, conform căreia farmacia de circuit deschis ar fi putut colecta și deșeuri medicamentoase, iar acest lucru credem că s-a petrecut și din cauza unei neînțelegeri a termenilor specifici: medicament expirat/deșeu medicamentos. Medicamentul care iese din gestiunea unei farmacii către populație și apoi expiră sau rămâne neutilizat capătă statut de deșeu periculos, așa cum este definit în Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, prin art. 815, alin. (1), lit. (b): ”Medicamentele expirate și cele neutilizate se consideră deșeuri periculoase”. Medicamentul care expiră, din stocul farmaciei, are statut de medicament expirat și acesta se casează prin firma cu care farmacia are contract, din fonduri proprii, fiind medicament din propria gestiune. În plus, conform codului CAEN 4773, farmacia nu poate desfășura și activitate de colectare a deșeurilor periculoase.Așadar, din punct de vedere legal, medicamentele expirate provenite de la populație au statut de deșeu. Iar, potrivit pct. 10 din Anexa nr. 1 la Ordonanța de urgență nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, prin noțiunea de deșeu se întelege: „orice substanţă sau obiect pe care deţinătorul le aruncă sau are intenţia sau obligaţia să le arunce”, și, ca atare, acestea devin proprietatea administrației locale. Ca parcurs legislativ, acest proiect juridic a fost inițiat în anul 2021 din partea USR care, în urma consultărilor cu specialiștii din domeniul farmaceutic, a înțeles direcția pe care trebuia să o urmeze. Amendamendele depuse de AFTAP în februarie 2023, care au dat forma finală proiectului de lege, au fost asumate de către PSD prin doamna deputat Laura-Cătălina Vicol-Ciorbă, și de către PNL, prin domnul senator Cristian-Augustin Niculescu-Țâgârlaș. Proiectul afost adoptat de Senat în data de 21 iunie 2023, iar ulterior a fost trimis pentru raport la Comisia de sănătate și familie din cadrul Camerei Deputaților, raport ce a fost aprobat în data de 13 septembrie 2023, și adoptat de Camera Deputaților în varianta finală pedata de 20 septembrie 2023. Dorim să mulțumim pe această cale coaliției de guvernare, care s-a asigurat de existența unui consens politic pentru remedierea acestei probleme trenante.Ne bucurăm că farmacistul din România este în sfârșit ascultat, și ne dorim ca și pe viitor să găsim aceeași înțelegere și sprijin în rezolvarea altor probleme din sistem.