Ediția de Crăciun a Colectei Naționale de Alimente face un apel la solidaritate, invitând clienții magazinelor partenere – Lidl România, PENNY | REWE România, Auchan România și Kaufland România – să sprijine concret persoanele aflate în dificultate. Oamenii sunt încurajați să achiziționeze produse alimentare neperisabile, precum conserve, paste, orez, zahăr, ulei, făină, cereale, dulciuri sau alimente pentru copii, să le așeze în punga portocalie, simbol al speranței, și să le depună în spațiile special amenajate, amplasate după casele de marcat.
Campania se derulează în 985 magazine ale retailerilor parteneri, astfel:
Toate alimentele donate vor fi distribuite în scurt timp după colectare, prin prin Rețeaua Băncilor pentru Alimente și organizațiile partenere, către cei mai vulnerabili. Fiecare donație contează și va aduce de sărbători alinare și speranță pentru cei care trec prin momente dificile: familii nevoiașe care abia reușesc să pună ceva pe masă; mame singure care se străduiesc să ofere un viitor copiilor lor; copii din centre de plasament, de zi sau de recuperare; vârstnici care își duc zilele în singurătate; persoane fără adăpost și mulți alți oameni în mare nevoie din toată țara.
Mii de voluntari, de toate vârstele și din diverse medii, recunoscuți după vestele portocalii, vor fi prezenți în magazinele participante pentru a încuraja donațiile și a colecta produsele, oferind sprijin și informații celor care doresc să contribuie. În toată țara, ei vor fi vocea solidarității, conectând generozitatea oamenilor cu cei care au nevoie.Ioana, unul dintre voluntarii din ediția anterioară, mărturisește: „Am trăit o emoție aproape permanentă, cu fiecare întâlnire pe care am avut-o. Atât în fața celor care refuzau invitația noastră, precum și în fața celor care păreau a fi mai vulnerabili decât noi, dar de fapt erau mai puternici, pentru că dăruiau. Suntem făcuți să dăruim!”
Într-un context economic și social tot mai dificil, numărul persoanelor afectate de sărăcie și lipsa hranei crește constant. Potrivit INS, 32% dintre români sunt la risc de sărăcie sau excluziune socială, cel mai mare procent din UE (media fiind 22%). Copiii sunt cei mai vulnerabili, iar un studiu World Vision din 2024 arată că 22% dintre copiii din mediul rural merg la culcare flămânzi. În acest cadru, Colecta Națională de Alimente devine un exemplu al puterii solidarității și colaborării.
„Colecta Națională de Alimente este mai mult decât o inițiativă caritabilă; este o ocazie de a împărtăși din ceea ce avem cu cei care au mai puțin. În doar trei zile, putem transforma cumpărăturile zilnice într-un gest de solidaritate care schimbă vieți. Împreună, generozitatea devine speranță.” Gabriel Sescu, președinte Federația Băncilor pentru Alimente din România – FBAR.
Campania este posibilă datorită sprijinului oferit de partenerii consacrați ai Rețelei Băncilor pentru Alimente, care susțin zi de zi misiunea acesteia de a reduce risipa alimentară și sărăcia: Lidl România, PENNY | REWE România, Auchan România, Kaufland România, CHEP România și Edenred România.
Această inițiativă este o parte esențială a misiunii Rețelei Băncilor pentru Alimente, care urmărește reducerea risipei alimentare și sprijinirea persoanelor vulnerabile. Pe lângă activitatea zilnică de salvare a hranei oferite de companii, cele două ediții anuale ale Colectei mobilizează publicul să doneze pentru cei în dificultate, promovând solidaritatea într-o societate tot mai fragmentată.
Colecta de Alimente, o campanie de tradiție desfășurată la nivel european, a ajuns în România la cea de XI-a ediție. În cele zece ediții anterioare, peste 747 de tone de alimente au fost colectate și distribuite către zeci de mii de persoane vulnerabile datorită generozității donatorilor, partenerilor și voluntarilor.
Federația Băncilor pentru Alimente din România – FBAR, împreună cu cele nouă Bănci Regionale pentru Alimente din București, Cluj, Roman, Oradea, Brașov, Timișoara, Constanța, Craiova, Galați, constituie o mare rețea națională de solidaritate la dispoziția societății, organizațiilor caritabile și a celor mai vulnerabili dintre noi, o punte între existența surplusului de alimente și cei care au mai multă nevoie de hrană. Băncile pentru Alimente colectează și donează ONG-urilor partenere produse pe care producătorii, importatorii, distribuitorii sau retailerii le donează. Obiectivul asumat al Băncilor este acela ca alimentele și produsele nealimentare considerate surplusuri, în care au fost investite resurse materiale, timp și muncă, să nu ajungă pierderi sau risipă, ci să fie consumate de către cei aflați în dificultate și care nu au putere de cumpărare, contribuind astfel și la reducerea emisiilor de gaze produse de deșeurile alimentare.
FBAR se inspiră din modelul Federației Europene a Băncilor pentru Alimente (FEBA) și este recunoscută ca membru cu drepturi depline al acesteia. Din 2016, când a fost creată prima Bancă pentru Alimente din România la București și până astăzi, Rețeaua Națională a Băncilor pentru Alimente a salvat de la pierdere și risipă peste 27.100 tone de alimente, în valoare de peste 63 milioane euro. Aceste alimente au fost transformate în aproximativ 54,3 milioane de porții de hrană pentru peste 292.600 persoanele în dificultate, aflate în grija a 807 ONG-uri partenere.